La ce să fiu atent în coachingul de grup?

mai 23, 2024by Madi Radulescu0
https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2024/05/masterful_28-1280x533.png

Există multe oportunități în care un coach poate însoți grupuri profesionale sau grupuri de oameni care au o temă de dezvoltare comună. Coaching-ul de grup este o opțiune excelentă, scalabilă, pentru foarte mulți coachi: este un tip popular de coaching la locul de muncă. Atât cei care sunt coachi interni, dar și cei externi, pot găsi o cale extraordinară de contribuție în organizație pentru că se pot adresa antrenării unui set de competențe generale de leadership, de management sau în zona dezvoltării personale a unui grup țintă care să adere la această formă de învățare, fiind interesați de temele principale care se lansează.  Multe companii pot invita un coach să lucreze cu un grup de angajați care au un obiectiv comun, cum ar fi îmbunătățirea abilităților lor de conducere, de soluționare a tensiunilor, de raportare la diferiți stakeholderi sau alte teme de interes.

Coaching-ul de grup se concentrează pe dezvoltarea indivizilor prin învățare reciprocă și explorare colectivă, creând conexiuni mai profunde și dezvoltare acționabilă, pe termen lung. Coach-ul ghidează grupul printr-o serie de sesiuni care abordează aspirațiile personale sau profesionale și ghidează participanții către acestea, aducând beneficii membrilor grupului prin îmbunătățirea capacității lor de a gândi sistemic și strategic.

Coaching-ul de echipă este despre a ajuta un grup de oameni să învețe cum să lucreze împreună ca o singură unitate spre un scop comun.

Ce competețe sunt esențiale când pornim un proces de coaching de grup?

În coaching-ul de grup pornim de la competențele de coaching de echipă și le particularizăm pentru a face o contractare corectă și a avea un proces eficace și eficient. Toate competențele sunt importante în egală măsură dar subliniez aici câteva aspecte particulare.

  1. Competența 1: Demonstrează etică în practica de coaching – toate comportamentele subliniate de definiția competenței rămân valabile mai puțin primul care face referire clară la coaching-ul de echipa și tratarea acestei entități ca pe clientul procesului. În coaching-ul de grup ținem cont de distincțiile făcute mai sus și continuăm să tratăm agenda grupului în ansamblu, fără a considera că acesta este o echipă deci, fără a ne uita la modalitatea în care în viitor acest grup ar putea lucra mai bine împreună. În final ne întoarcem la agenda fiecărui membru care a venit în coaching-ul de grup.
  2. Competența 2: Manifestă o mentalitate de coaching. Și în coachingul de grup se creează o dinamică, coach-ul are nevoie să observe această dinamică și să remarce diferitele interacțiuni între membrii grupului, cu preponderență pe cele legate de tema de dezvoltare cu care au venit participanții pe agendă. În același timp, remarcând dinamica grupului poate plasa cu măiestrie întrebări care să reflecte potențiale alte comportamentale ale membrilor grupului și să permită învățarea în moment, din ceea ce se întâmplă în acea experiență, prin reflectarea observațiilor și verificarea cu grupul că aceste observații sunt relevante pentru ei și pot contribui la spirala de învățare.
  3. Competența 3: Stabilește și menține acorduri, cea mai importantă competență pentru a porni un proces în care fiecare participant să-și găsească locul. Coaching-ul de grup poate să nu aibă gradul de personalizare al coaching-ului de echipă sau pentru a aborda provocările fiecărui participant în parte, de aceea, agenda este cea agreată de grup care corespunde interesului tuturor membrilor.

O mențiune importantă este legată de felul în care coach-ul intră în parteneriat cu toate părțile implicate în proces… pentru a crea împreună acorduri clare despre relația de coaching, procese, planuri, modalități de dezvoltare și obiective. Spre deosebire coaching-ul de echipă unde există un lider și unde acesta poate deveni un facilitator al modului de lucru, coaching-ul de grup cere din partea coach-ului o atenție deosebită de a da șanse egale de contribuție tuturor membrilor grupului, mai ales când aceștia nu se cunosc bine între ei sau nu au relații apropiate care să creeze un spațiu de siguranță psihologică și încredere. Împreună cu membrii grupului și manifestând pe întreg parcursul interacțiunii Competența 4: Cultivă încredere și siguranță și Competența 5: Menține prezența, coach-ul va contracta cu mare atenție aspectele legate de confidențialitate, întreruperi ale conversației, felul în care grupul consideră că este bine pentru el să îți ofere unul celuilalt opinii sau chiar feedback pentru a genera un spațiu de incluziune și egalitate, un spațiu de contribuție și un spațiu în care, atât coach-ul cât și membrii grupului între ei, se pot provoca menținând atmosfera de încredere și de lucru și făcând progrese împreună.

Acest aspect își va dovedi valoarea pe parcursul procesului în legătură cu felul în care coach-ul evocă conștientizare (Competența 7) și facilitează creșterea clientului (Competența 8) având ”o sesiune rotundă” cum obișnuiesc eu să îi spun: permițând grupului să se reconecteze la obiectivele inițiale prin acțiuni individuale care să urmeze sesiunii și care să dea fiecăruia sentimentul că a făcut un progres. Acest aspect este cu preponderență important deoarece, într-un grup, stilurile de învățare și orientarea către rezultate sunt diferite.

Pentru consultarea tuturor competențelor de coaching de echipă accesați pagina de AICI.

https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2024/04/madi-radulescu-icf-romania.webp

Despre autor

Madi RĂDULESCU, MCC

MCC, MBA, cu o experiență internațională de coaching, training și facilitare de cca 30 ani, în 14 piețe europene. Pasionată de oameni, de dezvoltarea leadershipului, urmează o carieră de coach, mentor-coach și supervizare în coaching. Pasionată de a descoperi și contribui la latura umană a managementului și dezvoltării organizațiilor, lucrează cu lideri și asistă echipe în dezvoltarea lor, scrie despre leadership și vorbeste în diferite conferințe pe subiecte asociate dezvoltării leadershipului, valorilor personale și principiilor de sănătate organizațională.Voluntar ICF din 2020. Past President ICF Romania.

Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.

Abonează-te la newsletter

    https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2022/02/logo_footer_white.png
    ICF România se poziționează în fruntea progresului local al profesiei de coach.
    office@coachingfederation.ro
    Ne găsiți si peSocial media

    Abonează-te la newsletter

      https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2022/02/logo_footer_white.png
      ICF România se poziționează în fruntea progresului local al profesiei de coach.
      office@coachingfederation.ro
      Ne găsiți si peSocial media

      2023 © ICF ROMANIA. Crafted by Frame Design.

      2023 © ICF ROMANIA. Crafted by Frame Design.