Ca formă de învățare pentru client, coachingul online are o putere limitată, din următoarele motive:
- nu implică toate simțurile clientului,
- nu implică toate simțurile coachului,
- nu face o deosebire între stilurile particulare de învățare ale unui client sau altuia.
1. Simțurile clientului și aportul coachingului pentru stimularea lor în învățare
Învățarea profundă are loc atunci când sunt implicate cât mai multe dintre cele cinci simțuri. Cu cât procesul de învățare este mai steril din acest punct de vedere cu atât este mai ineficient.
Atât timp cât coachingul are loc online, între doi oameni aflați fiecare în mediul lui familiar și acest mediu nu este mediul real în care clientul trebuie să opereze cu învățarea obținută prin coaching, învățarea este prea puțin eficientă. Da, bineînțeles, clientul poate avea insight-uri relevante care să-i deblocheze accesul la posibilități de acțiune noi. Însă acestea pot rămâne doar posibilități.
Atunci când procesul de coaching are loc în mediul real al clientului și coach-ul este prezent fizic, învățarea este accelerată, practică, directă și reală.
2. Simțurile coachului și aportul lor pentru stimularea învățării clientului
La fel, în egală măsură este importantă imersia coach-ului în mediul real de lucru al clientului, locul în care rezultatele coachingului pot fi sau nu relevante. De ce? Pentru că în felul acesta, coachul are acces direct și nemijlocit la informațiile senzoriale și poate oferi un spațiu de reflecție și acțiune mai relevant, construit pe baza unor informații mai precise.
Reflectează la cât de relevantă poate fi următoarea întrebare, care nu ar putea fi formulată într-un mediu online, remote, deoarece coach-ul nu este prezent în mediul de lucru al clientului:
„Ce influență are confidențialitatea pentru obiectivul dumneavoastră în condițiile în care observ că țineți ușa deschisă la birou atunci când aveți întâlniri de afaceri și chiar și acum,în timp ce noi avem această sesiune?”
3. Stilurile de învățare ale clienților și coachilor
Fiecare om învață într-un fel particular și propriu, folosind mai multe sau mai puține dintre simțurile senzoriale și într-un grad mai mare sau mai mic. Eu spre exemplu sunt extrem de vizual și am învățat întotdeauna foarte ușor din imagini, clipuri, scheme, desene, grafice, și orice putea fi reprezentat în mod vizual, static sau dinamic. În plus sunt un tip kinestezic care învață foarte mult la nivel somatic, din acțiune directă.
Ca și coach m-am confruntat cu ineficiența stilului meu de coaching atunci când aveam clienți pentru care învățarea era preponderent auditivă – învățau foarte mult din conversații:
- A trebuit să renunț la schemele mele pentru că ei nu pricepeau nimic din asta și
- A trebuit să învăț să manipulez mult mai bine registrul auditiv care nu mi-era familiar.
Concluzii și recomandări
- Mută sesiunile de coaching în mediul real al clientului pentru informații senzoriale mai precise. Observarea contextului concret îi oferă coachului repere practice și aplicabile, care sporesc eficiența învățării.
- Adaptează metodele la stilurile de învățare ale fiecăruia (vizual, auditiv, kinestezic) și folosește exerciții ce implică cât mai multe simțuri. Fii gata să schimbi rapid tehnicile dacă simți că nu rezonează cu clientul.
- Prioritizează contactul față în față, pentru feedback imediat și implicare maximă. Folosește online-ul doar ca alternativă și compensează lipsa de imersiune cu instrumente interactive ce mențin atenția și creează conexiune reală.
Bibliografie Relevantă
- Bandler, R., & Grinder, J. (1975). The Structure of Magic I: A Book about Language and Therapy. Science & Behavior Books.
- Gallwey, T. (2000). The Inner Game of Work: Focus, Learning, Pleasure, and Mobility in the Workplace. Random House.
- Knowles, M. S. (1984). The Adult Learner: A Neglected Species (3rd ed.). Gulf Publishing.
- Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall.
- Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books.
- Whitmore, J. (1992). Coaching for Performance. Nicholas Brealey Publishing.
Despre autor
George Bragadireanu
- MCC
George a intrat în profesia de coaching în 2011, după 13 ani de carieră corporativă în instituții financiare multinaționale. A urmat cursurile mai multor școli internaționale de coaching și are câteva alte specializări în coaching existențial, logoterapie sau evaluări ale valorilor de leadership.
Este un susținător continuu al coaching-ului profesionist, contribuind la industria de profil prin traducerea sau finanțarea apariției unor cărți pe această temă, lansarea de aplicații pentru smartphone-uri dedicate educației managerilor despre coaching sau scriind cărți și articole. Este autorul cărții „The Leadership Spark: The New Integral Technique To Ignite Your Creative, Innovative, And Strategic Leadership” despre inovația integrală și despre modul în care cineva poate deveni creativ în actual conducerii.
Practica sa se întinde pe o perioadă de 11 ani și îi place să folosească analogia de a spune că „a ajutat un client în fiecare săptămână timp de 11 ani, șapte zile pe săptămână, o oră în fiecare zi”.
Îi place SCI-FI, jazz-ul, urmărește lansările de rachete în spațiu și flirtează cu multe sporturi, inclusiv ultramaratoane, triatlonuri și tenis.
Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.