Ce fel de coaching se potrivește românilor?

Fac coaching cu manageri corporativi din multe țări ale lumii, provenind din culturi diferite și având, evident, experiențe de viață total diferite, influențate de religii diferite și de obiceiuri diferite. Prin urmare, am avut o preocupare constantă în ultimii ani de a înțelege ce fel de coaching să ofer unui manager provenind dintr-o cultură de tipul Chinei și ce fel de coaching este nimerit pentru un român, american, danez sau marocan.

Am pornit în această căutare confruntat fiind cu situații în care și eu și clientul ne dădeam seama că „nu funcționează” orientarea mea de coaching sau stilul din acel moment. Coachingul ICF poate fi interpretat în multe feluri și asta duce la o multitudine de abordări și stiluri (ale prezenței) – așa cum am aflat și eu acum mai bine de 10 ani observând peste 100 de înregistrări video de sesiuni de coaching ale unor maeștri ICF.

L-am instructat pe ChatGPT să-mi fac analiza acestor diferențe și am coroborat cu experiențele mele directe. Iată ce ai ieșit.

 

Recomandări

Când corelăm recomandările culturale (bazate pe modelul Hofstede) cu competențele și markerii comportamentali ICF, ne dăm seama că un Master Certified Coach trebuie să-și adapteze stilul și expunerea comportamentală a celor opt competențe:

 

Observații finale

  • China: Nuanțele ierarhice, cultura colectivistă și orientarea pe termen lung impun evitarea confruntărilor directe și sublinierea respectului.
  • România: Nivelul ridicat de evitare a incertitudinii și ierarhia marcantă necesită structură clară, siguranță și clarificări repetate.
  • SUA: Individualismul și focusul pe rezultate pe termen scurt cer feedback direct, obiective rapide și discuții mai alerte.

 

Concluzii

Probabil că în următorii ani, cei ai interculturalismului accentuat și ai avansului inteligenței artificiale (care aduce o cultură proprie aparte), adaptabilitatea va fi principala calitate a unui coach ICF care are interesul unei piețe globale pentru serviciile lui. Ne putem dezvolta această calitate studiind diferențele și asemănările culturale și practicând coachingul cu oameni cât mai diferiți de noi. Cu cat lăsăm mai repede deoparte preferințele culturale cu atât ne putem apropia mai repede de ceea ce se cere de la profesia noastră în următorii ani.

 

Bibliografie

  1. Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind: Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival. McGraw-Hill.
  2. ICF (International Coaching Federation). Core Competencies of a Coach.
  3. The Hofstede Insights Country Comparison Tool. Cultural Dimensions by Country. Disponibil la: https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/ – Instrument utilizat pentru analizarea diferențelor culturale între țări.)
  4. Passmore, J., & Peterson, D. B. (2017). The Wiley-Blackwell Handbook of the Psychology of Coaching and Mentoring. Wiley-Blackwell.
  5. Stober, D. R., & Grant, A. M. (2006). Evidence-Based Coaching Handbook: Putting Best Practices to Work for Your Clients. Wiley.
  6. Rosinski, P. (2003). Coaching Across Cultures: New Tools for Leveraging National, Corporate, and Professional Differences. Nicholas Brealey Publishing.
  7. House, R. J., Hanges, P. J., Javidan, M., Dorfman, P. W., & Gupta, V. (2004). Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies. Sage Publications.
  8. Bennett, M. J. (1998). Basic Concepts of Intercultural Communication: Selected Readings. Intercultural Press.
https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2023/01/george-1.webp

Despre autor

George Bragadireanu

  • MCC

George a intrat în profesia de coaching în 2011, după 13 ani de carieră corporativă în instituții financiare multinaționale. A urmat cursurile mai multor școli internaționale de coaching și are câteva alte specializări în coaching existențial, logoterapie sau evaluări ale valorilor de leadership.

Este un susținător continuu al coaching-ului profesionist, contribuind la industria de profil prin traducerea sau finanțarea apariției unor cărți pe această temă, lansarea de aplicații pentru smartphone-uri dedicate educației managerilor despre coaching sau scriind cărți și articole. Este autorul cărții „The Leadership Spark: The New Integral Technique To Ignite Your Creative, Innovative, And Strategic Leadership” despre inovația integrală și despre modul în care cineva poate deveni creativ în actual conducerii.

Practica sa se întinde pe o perioadă de 11 ani și îi place să folosească analogia de a spune că „a ajutat un client în fiecare săptămână timp de 11 ani, șapte zile pe săptămână, o oră în fiecare zi”.

Îi place SCI-FI, jazz-ul, urmărește lansările de rachete în spațiu și flirtează cu multe sporturi, inclusiv ultramaratoane, triatlonuri și tenis.

Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.

Previous Post
Newer Post