Inițiativele de schimbare se regăsesc în toate ariile organizaționale și la toate nivelurile, indiferent că este vorba de digitalizare, simplificare sau integrarea unor noi tehnologii, lansarea de produse sau revizuirea de procese. Oricum sunt denumite aceste inițiative de schimbare ele implică, pe lângă partea structurală, o componentă de schimbare comportamentală la nivel individual și la nivelul echipelor care să asigure facilitarea acțiunii și obținerea rezultatelor în noul context.
În ultimii 10 ani au fost făcute diverse studii care au avut ca scop evidențierea metodelor de sprijin pe care oamenii le găsesc eficiente în momentul în care traversează schimbări organizaționale. Procentul celor care afirmă că beneficiul coachingului individual sau de echipă este foarte mare: în jur de 80%. Asta deoarece succesul schimbării depinde de felul în care fiecare reușește să pună în practică schimbarea, îi înțelege beneficiile și își canalizează resursele în efortul de adaptare, în mod conștient.
De aceea, coachingul ar trebui introdus în toate inițiativele de schimbare ca metodologie de sprijin. ICF promovează acest lucru alături de ACMP (Association of Change Management Professionals).
Ce ar trebui să știe un coach care lucrează în proiecte de schimbare atunci când este sprijin unui individ (manager sau leader, membru în echipă de schimbare sau aflat sub impactul schimbărilor)?
Deși un coach nu este un expert în managementul schimbării sau în dezvoltarea organizațională, familiarizarea cu bunele practici și principiile de bază ale managementului schimbării este întotdeauna un element care poate crește impactul coachingului și poate sprijini coachul să identifice cu și mai mare artă oportunitățile de dezvoltare ale clientului său. Înțelegerea principiilor și bunelor practici în managementul schimbării poate sprijini în definirea planului de coaching pentru a trece cu bine prin aceasta.
În proiectele de schimbare am putea defini 3 arii mari de scopuri ale coachingului:
- sprijinul acordat clientului pentru ca să poată deveni un sponsor al schimbărilor și campion al acesteia
- sprijinul acordat clientului pentru ca să se poată adapta schimbărilor și să învețe despre procesul său de adaptare în timpul schimbării
- sprijinul acordat clientului pentru ca să dezvolte un nou tip de relații în contextul schimbării cu mediul în care își desfășoară activitatea și cu principalii săi stakeholderi.
În 1970, Richard E. Boyatzis, pe care am avut ocazia să îl vedem în Conferința ICF România 2024, a publicat teoria ”schimbării cu intenție”, care a devenit o lectură esențială pentru noi, coachii profesioniști care însoțim clienții în procesele de învățare și adaptare la schimbare.
Coachingul pentru a deveni sponsor al schimbării
Așa cum schimbările în mediul organizațional sau în societate au țelul de a produce o stare mai bună decât cea prezentă, un rezultat mai eficient, bunăstare la un nivel mai ridicat, așa schimbarea fiecărui individ și adaptarea lui pentru a face față mai bine noului set-up, pleacă de la aspirația către un ”sine ideal”, punct esențial de pornire în procesele de coaching . ”Sinele ideal” este viziunea clientului care a reușit deja să devină omul care trăiește schimbarea cu bucuria creației, a unei stări noi, bune, semnificative pentru el, echipa sau organizația sa, pentru comunitatea în care trăiește. Sprijinul pe care îl oferim în procesele de schimbare în lucrul clientului cu ”sinele ideal” devine parte obligatorie a strategiei de coaching: procesele de schimbare adesea provoacă setul de valori al celor implicați, reprioritizarea obiectivelor personale și alinierea la noul context, creează dileme și provoacă ezitări sau temeri. Teme de coaching transformațional în care ceea ce caută clientul este claritate, înțelegere sau conștientizare legată de felul în care parcurge schimbarea.
Coachingul pentru adaptarea la schimbare
Alături de ”sinele ideal”, explorarea ”sinelui real” contribuie la definirea saltului pe care clientul are nevoie să îl facă în procesele de adaptare la schimbare, explorarea a ce este pozitiv și posibil pentru el, recadrarea situațiilor care generează emoții negative sau temeri, întărirea sentimentului de încredere în sine și de control a felului în care face față schimbării. Practic clientul creează o hartă pentru a transforma aspirația în realitate și a ajuta clientul să definească pașii potriviți pentru el și resursele de care are nevoie pentru a reuși. Ne amintim permanent că suntem acolo pentru a sprijini și nu pentru a stabili parcursul.
Coachingul pentru dezvoltarea unui nou tip de relații
În coachingul care sprijină clientul în procesele de schimbare, abordarea 360 este una dintre cele mai eficiente metode de vizualizare pe care o putem aduce în sprijinul clientului. Invitația la o privire 360 și sprijinul pe care îl oferă coachul în analiza relațiilor cu stakeholderii, creșterea capacității de influențare, înțelegerea altor perspective, conectarea empatică cu alți ”jucători” în procesul de schimbare organizațională pot fi parte din strategia de coaching.
Coachul nu este un consultant în schimbare. Este partenerul de nădejde al celor care trec prin schimbare cu un amestec de reacții, emoții, ipoteze și interpretări, cu viteze diferite și cu niveluri de efort care, odată calibrate prin procesul de coaching, pot permite clientului de coaching să evite burnoutul, să devină mai rezilient, să inspire schimbarea și sa obțină adeziune, să aibă succes.
Pentru întelegerea mai profundă a femomenului schimbării puteți consulta:
- Master of Change, How to excel when everything is changing including you, Brad Stulberg
- The Science of Change: Discovering Sustained, Desired Change from Individuals to Organizations and Communities, Distinguished University Professor Richard E Boyatzis (preorder)
- Helping People Change: Coaching with Compassion for Lifelong Learning and Growth, Richard Boyatzis , Melvin L. Smith , et al.
Despre autor
Madi RĂDULESCU, MCC
MCC, MBA, cu o experiență internațională de coaching, training și facilitare de cca 30 ani, în 14 piețe europene. Pasionată de oameni, de dezvoltarea leadershipului, urmează o carieră de coach, mentor-coach și supervizare în coaching. Pasionată de a descoperi și contribui la latura umană a managementului și dezvoltării organizațiilor, lucrează cu lideri și asistă echipe în dezvoltarea lor, scrie despre leadership și vorbeste în diferite conferințe pe subiecte asociate dezvoltării leadershipului, valorilor personale și principiilor de sănătate organizațională.Voluntar ICF din 2020. Past President ICF Romania.
Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.