10 nivele de ascultare

În ultimii 15 ani, am susținut constant oameni care au dorit să se formeze și să se antreneze în coaching prin programe de mentoring de grup sau mentoring individual. Această experiență m-a pus în situația de a observa cum s-a modificat procesul de ascultare în funcție de trei coordonate: atenția, intenția și miza personală a coachului. Astfel, am identificat că un aspirant care dorește să-și facă din coaching o profesie sau o metaprofesie se poate afla, la un moment dat, la unul din următoarele nivele:

  1. Atenția este la subiectul clientului. Intenția este de a ajuta clientul să-și facă un plan de acțiune. Miza personală este de a fi de folos.
  2. Atenția este la subiectul clientului. Intenția este de a înțelege care este blocajul care-l împiedică pe client să ajungă la rezultatul dorit și de a-l susține conversațional să-l elimine. Miza personală este de a fi de folos.
  3. Atenția este la subiectul clientului, în conținutul descris de acesta. Intenția este de a sprijini clientul să găsească resurse ca să facă ceea ce declară că și-a propus să facă. Miza personală este de a fi de folos.
  4. Atenția este la subiectul clientului, în conținutul și contextul descrise de acesta. Intenția este de a sprijini clientul să-și clarifice obiectivul personal în subiect. Miza personală este de a fi de folos.
  5. Atenția este atât la subiectul clientului, cât și la modul în care este descris subiectul. Intenția este de a sprijini clientul să-și clarifice obiectivul personal în subiect. Miza personală este de a crea o relație bună și de a fi de folos.
  6. Atenția este atât la subiectul clientului și la modul în care este povestit subiectul. Intenția este de a sprijini clientul să se înțeleagă pe sine în clarificarea obiectivului. Miza personală este atât de a observa relația, cât și de a fi de folos.
  7. Atenția este centrată pe client și pe modul în care acesta se vede pe sine în contextul subiectului său. Intenția este de a susține clientul să se asculte pe sine și să-și reformuleze obiectivele care au un sens personal pentru el. Miza personală este de a fi prezent în relație.
  8. Atenția este centrată pe clientul care are un subiect. Intenția este de a susține clientul să-și contemple gândurile, atitudinile și comportamentele și de a-i oferi spațiul în care acesta se poate auzi și înțelege. Miza personală este de a observa și de a asculta dincolo de cuvintele clientului.
  9. Atenția este centrată pe clientul care are un subiect. Tot ceea ce se întâmplă în ecosistemul relației coach-client are sens și este o sursă de conștientizări. Intenția și miza personală sunt centrate pe a observa și a asculta dincolo de cuvinte.
  10. Atenția, intenția și miza personală sunt centrate pe prezența la lumea clientului, așa cum o definește el acum. Coach-ul este un spațiu de rezonanță pentru gândurile clientului.

Primele 3 stadii sunt vizibile în dialogurile coachilor în formare, stadiile 4 și 5 sunt vizibile în cadrul conversațiilor coachilor pregătiți pentru nivelul ACC, stadiile 6 și 7 sunt observabile în cadrul conversațiilor pentru nivelul de certificare PCC, iar stadiile 8, 9 și 10 pentru cei care se pregătesc pentru nivelul de certificare MCC.
In întâlnirile de mentoring aud adesea întrebarea: „Oare voi fi în stare să ințeleg atât de profund clientul?” Răspunsul stă în … răspunsul sincer la 3 întrebări: La ce sunt atent cand ascult un om? Care este intenția mea în interacțiunea cu el? Cu ce scop îl ascult?

Așa cum spunea Chuang Tzu: „o abilitate nu poate fi explicată doar prin cuvinte”. Antrenamentul ascultării, prin mentoring individual sau mentoring de grup pare a fi cheia pentru o evoluție spre asumarea unui mod de fi, nu doar pentru bifarea unor competențe specifice unei profesii. Pentru că ascultarea, odată inițiată, ridică multe întrebări existențiale și modifică profund ascultătorul.

https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2023/05/monica-grigoriu-ICF-Romania.webp

Despre autor

Monica GRIGORIU

MCC
Monica este un observator atent al modului în care sistemele influențează și modelează comportamentul uman. Este dedicată să susțină oamenii să înțeleagă că poziționarea în interacțiuni este simultan parte din problema și parte din soluție și că transformările mari în viață încep cu schimbări mici de înțelegere.

Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.

Previous Post
Newer Post