Se spune că o mare parte din ce ai învățat acum X ani ȋși pierde valoarea ȋn cȃțiva ani, intenționat nu am menționat un număr exact de ani, rezultatele studiilor diferă şi, paradoxal, chiar și cu privire la această statistică se aplică același principiu. De altfel, ICF a introdus o idee cheie ȋn competențele de coaching (coaching mindset), care vorbește despre nevoia de dezvoltare şi minte deschisă, chiar dacă nu se referă ȋn mod expres la dinamicitatea, ca să nu spunem gravitatea pierderii accelerate de relevanță, fără o mentalitate de ȋnvățare continuă.
Viața ne confirmă în nenumarate exemple că tragem tare la început de drum, acumulăm informații, dobandim certificări şi cunostințe despre metodologii actuale, tocmai pentru a fi buni în meseria de coach, dar vine un moment, la fel ca în orice altă profesie, când riști să te plafonezi, şi, de acolo, viitorul este predictibil, mai ales într-o piață atât de concurențială cum este cea a coachingului.
Inspirat de sesiunile cu clienții executivi, dar şi de întâlnirile de mentorat, am ajuns la folosirea unui model de coaching foarte practic, pe care l-am botezat AAA+ , cu etape structurate şi usor de ținut minte, care îşi propune să fie un ajutor în creşterea adaptabilității. “Trebuie să facem ceva, nu mai merge, trebuie să ne schimbăm, să răspundem eficient la ce se întamplă acum în piață” – auzim mereu atunci cand ne loveşte o criză sau cand au aparut schimbări fundamentale. Dar de ce să nu avem din când în când înțelepciunea să ne oprim şi să reflectăm la ce facem, nu numai atunci când nu ştim pe unde să mai scoatem cămasa?
Acronimul AAA vine din varianta în engleză a numelui: Awareness – Acceptance – Adaptation.
1) Awareness (conştientizare)
Recomand cu tărie momente de reflecție periodice, atât cu clienții noştri, cât si pentru noi, în calitate de profesionişti în coaching. Ştiți vorba aceea, cizmarul nu are cizme pentru el? Ar trebui să avem tăria să ne gandim cu realism la ce se întamplă cu practica noastră, cu business-ul sau condițiile macro care sigur ne influențează. Opusul acestei conştientizări este negarea sau dezinteresul pentru schimbări, pe principiul “O sa ştiu sigur ce e de știut, atunci când va fi nevoie.“ Iată o lista de posibile întrebări, direcții de reflecție:
- Ce este acum diferit în lumea coachingului?
- Ce s-a schimbat în țară sau în comunitatea de business?
- Ce este diferit în viața ta?
- Care sunt noile cerințe?
- Cu ce nu te-ai împăcat, înca?
- Mai eşti relevant? (Puncte suplimentare se acordă celor care au curajul sa reflecteze cu seriozitate la această întrebare)
2) Acceptarea
Aceasta etapă este foarte importantă, nu poate fi sărită, aşa cum încearcă unii sa facă (cei mai mulți). Găsirea de soluții şi angajamentul personal în procesul de schimbare sunt puternic influențate de acceptarea lucrurilor care sunt diferite sau vor fi în viitor tot mai diferite, cu o viteză accelerată. “The past is a place of reference, not a place of residence.”- scria Roy T. Bennet, un citat care îmi place foarte mult, aduce foarte puternic ideea de învățare în contextul schimbării, inerția nu ne face bine. Pentru ca suntem într-un mediu predominant de coaching, iată şi aici câteva întrebări care pot fi folosite:
- La ce trebuie să renunți? (let go)
- Care este cel mai bun fel de a-ți valorifica avantajele, dintr-o perspectivă strategica?
- Ce este posibil, ce va fi în viitor?
- Cum îți gestionezi propriile aşteptări?
- Cum ştii ca ai ajuns la nivelul potrivit de acceptare?
3) Adaptarea
Adaptarea este partea de acțiune, de schimbare la nivel personal, echipă sau comunitate/companie, care vine după constientizarea lucrurilor noi şi acceptarea realității. Probabil că, pentru cei care sunt mai riguroși în folosirea termenilor, ajustarea ar fi un cuvânt mai potrivit atunci când ne referim la schimbările, acțiunile pe care dorim să le facem, iar adaptarea este acel moment cand schimbarea deja s-a produs, nu mai suferim din cauza schimbărilor, probabil am intrat într-o altă fază a vieții personale sau profesionale. Ȋntorcându-ne la celebrele întrebări de coaching, vă provoc să vă gândiți la următoarele perspective:
- Ce trebuie să aliniezi, după ce ai acceptat noua realitate?
- Ce faci în situația în care nu (mai) ai niciun client?
- Care este impactul previzibil al schimbărilor tehnologice?
- Cum trebuie sa îți adaptezi modelul de business pentru viitor?
- Ce noi cunoştințe sau abilități trebuie să dobandeşti sau să folosești?
Şi cum e cu plusul din numele modelului AAA+ ? Ȋn mod ideal, călătoria cu succes prin acest proces ar trebui să ne aducă şi evoluție, o creştere, nu numai supravietuirea, reacția la schimbările majore. Aduceți în discuțiile cu persoanele de încredere, poate mentori sau supervizori, şi următoarele teme:
- Ce ai învățat despre tine?
- Care sunt oportunitățile spre care ai putea să mergi sau pe care să le dezvolți?
- Care sunt abilitățile cheie pentru viitor?
Şi o notă finală: Modelul propus în acest articol nu este neapărat liniar, pot fi suprapuneri şi întoarceri, însă este prezentat aici într-o variantă simplificată, mai uşor de folosit.
Despre autor
Viorel Apetrei
- MCC
Viorel Apetrei este coach executiv cu o experienta de business de peste 20 de ani. Master Certified Coach, Viorel Apetrei lucreaza la nivel international cu lideri de top si sprijina organizatiile sa se dezvolte armonios, in aliniere cu valorile lor importante. Trainer si mentor, este implicat in dezvoltarea profesionistilor in coaching, precum si unul dintre evaluatorii globali pentru certificarile ICF.
Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.