Modul în care pui problema îți creează probleme

In orice context, modul în care formulăm o problemă poate fi mai important decât problema în sine. Cu alte cuvinte, „modul în care punem problema ne creează probleme”. Această afirmație este valabilă și în mediul organizațional, unde modul în care identificăm, prezentăm și ne poziționăm într-o situatie poate influența semnificativ soluția sau rezultatul final. Adesea, o mică schimbare de atitudine și abordare poate face o diferență consistentă în impactul pe care îl avem asupra celor din jur.

Descrierile sunt inevitabil subiective, tocmai pentru că ”subiectul” e parte din situație, deci din ”problemă”.

Există numeroase exemple în care o simplă modificare în modul de adresare a unei probleme poate avea un impact pozitiv semnificativ:

Dacă un lider spune „Cum putem face asta?” în loc de „Nu putem face asta”, va încuraja echipa să caute soluții creative pentru depășirea unui obstacol la prima vedere insurmontabil.
Dacă un angajat spune „Cum putem face timp pentru asta?” în loc de „Nu am timp pentru asta”, va invita la găsirea unei soluții de reorganizare a activității sale.
Dacă un manager spune „Cum putem optimiza costurile?” în loc de „Nu putem reduce costurile„, va crește șansele de a găsi soluții mai eficiente.
Dacă un antreprenor spune „Cum pot dobândi experiența necesară?” în loc de „Nu am experiența necesară”, își va valorifica oportunitățile de dezvoltare.
Dacă un vânzător spune „Cum pot convinge clientul să cumpere asta?” în loc de „Nu cred că pot vinde asta”, va avea mai multe șanse să vândă.

Am observat adesea situații în care schimbările de context (achiziții, fuziuni, extinderi în alte zone geografice) au pus oamenii în situația de a-și crea probleme personale prin atitudinea inflexibilă care le-a creat obstacole în relaționare și comunicare.

Insistența de a acționa doar într-un anumit mod, adesea revendicativ, în numele experienței acumulate anterior, creează impasul și limitează posibilitățile de soluționare.

Răspunsul la câteva întrebări poate ajuta la clarificarea poziției:

Care este problema mea personală în acest context organizațional?

  • Care este interesul meu aici?
  • Care sunt mijloacele prin care pot acționa în interesul meu?
  • Ce schimb imediat în comunicarea și atitudinea mea?
  • Cum îmi folosesc experiența anterioara pentru a face tranziția mai ușoară?

Când toate acțiunile noastre se izbesc de obstacole, poate este cazul sa privim spre noi:  Cine e, de fapt, obstacolul?

https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2023/05/monica-grigoriu-ICF-Romania.webp

Despre autor

Monica GRIGORIU

MCC
Monica este un observator atent al modului în care sistemele influențează și modelează comportamentul uman. Este dedicată să susțină oamenii să înțeleagă că poziționarea în interacțiuni este simultan parte din problema și parte din soluție și că transformările mari în viață încep cu schimbări mici de înțelegere.

Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.

Previous Post
Newer Post