Când vorbim de regulile de circulație rutieră regula de a nu intra pe contrasens este una vitală pentru siguranță ta ca șofer, a celorlalți participant la trafic, a pietonilor, a vieților celor despre care vorbim și a integrității mașinilor. Putem genera blocaje masive și consecințe grave. Dar din când în când deși știm această regulă, o mai încălcăm un pic, fie dacă cunoaștem foarte foarte bine zona și e vorba de un tronson scurt, fie dacă ne grăbim, fie dacă nu am văzut semnalizarea cu panouri, fie dacă nu eram 100% prezenți din cauza că ne gândeam la altceva, sau făceam 2-3 alte acțiuni în paralel. Și în coaching la fel: pot fi momente, când clientul sau coachul sunt “ pe contrasens”. Dacă vrem să păstrăm esența coachingului nealterată, atenția este vitală: credem în acest proces amplu și îl conducem ca atare. Ne punem rapid întrebări de natură a ne ajuta să ne intoarecem pe sensul correct al coachingului.
Două situații când poate fi clientul pe contra-sens și cum am putea să reflectăm atunci spre acțiuni juste? La ce metodă aș putea să mă gândesc rapid și care e calea să acționez ca și coach…
1. Când clientul nu are obiective și îți cere ție să îi propui unul
a) Ce îl face pe clientul meu să fie ermetic și să mă testeaze încă pentru a-mi da încrederea adresării unui subiect important pentru el ?
b) Clientul chiar are puncte oarbe multiple, sau nu a făcut nicio evaluare care să îi pună semne de întrebare despre ce își dorește să dezvolte la el?
c) Cum am de re-explicat eu definiția coachingului dacă el nu a înțeles esența actului de coaching, în care filonul pe care obținem rezultate este întodeauna explorarea pe obiectiv?
2. Când nu vrea să implementeze nimic din ceea ce el însuși și-a popus să facă .
a) Cum să îl susțin pe client să afle care este motivația sa pentru a implementa ceva?
b) Cum să îi contribui să afle impactul acestei decizii de nu a acționa asupra prezentului și viitorului sau?
c) Cum să adresăm împreună ce resurse interne sau externe i-au lipsit de fapt ca să treacă la acțiune?
Trei situații când poate fi coachul pe contra-sens și ce ar fi de făcut ?
1. Când simți că clientul îți e ostil sau are judecăți despre proces sau despre tine ca om sau ca profesionist și tu nu ai curajul să adresezi acest aspect pentru a aduce lumina în proces.
a) Să îți pui întrebarea care este este nivelul de vulnerabilitate și deschidere pe care tu îl arăți în relația cu clientul tău și să decizi pe loc cum treci în următorul nivel cu el, pe loc.
b) Ai curaj să întrebi cât de util consideră ceea ce faceți împreună.
c) Ai stabilit cu clientul o structura de monitorizare a progresului de la o sesiune la alta?
Îl sprijini pe client să se gândească la acest aspect și să se constituie responsabil în acest sens?
2. Când emani energia că știi mai bine ceva decât clientul tău.
a) Dacă clientul este închis, prima cauza a închiderii sale trebuie căutată în ține.
b) Recalibrarea întrebărilor, astfel încât să fim siguri că nu conducem clientul.
3. Când tu ca și coach te simți golit de energie la sfârșitul sesiunii de coaching
a) Ai fost cel mai probabil pe contrasens deoarece ai ieșit din rolul de coach : ai vorbit prea mult, ai condus clientul, ai dat sfaturi, ai ales să nu îi onorezi potențialul și să gândești în locul lui.
b) Nu ai fost prezent 100% sau ai lăsat clientul să vorbească din postura de victima.
Putem ieși de pe contrasens în coaching? Depinde cât de departe am ajuns și coliziuni am produs. Mai bine să nu intrăm. Dar oricât de profesioniști o să fim, din când în când o să ni se întâmple să fim martorii intrării noastre sau a clientului pe contra-sens, important este să fim conștienți când observăm acest aspect și să ne punem rapid intrabarile utile, salvatoare despre care este calea cea mai scurtă de a ieși noi, clientul sau amândoi, rapid, de acolo. Și periodic sa ne facem timp să reflectăm la cum ne-am simțit în sesiunile noastre de coaching și de acolo sa ne notăm propriile învățăminte pe mai departe.
Despre autor
Maria-Iris Höeppe, MCC
– este Master Certified Coach-MCC-IC și autorul volumului ”Cartea despre schimbări” . De asemenea, e certificată ca executive coach și team coach de către “Coaching and Leadership International-Canada”. De 12 ani, face coaching în fiecare zi. Lucrează atât în programe individuale cât și cu echipe care vor să se dezvolte. In cei 15 ani de carieră anterioară în sales management în mediul B2B, a văzut progrese impresionante prin coaching, ce i-au întărit credința în puterea acestor procese în susținerea performanței oamenilor și a businessurilor. A gestionat portofolii de peste 50 milioane €, și a fost provocată ca si dvs., de leadershipul echipelor, așa că vă puteti întâlni împreună pe un teritoriu comun al conversațiilor puternice, conștientizărilor și planurilor de acțiune menite a produce rezultate. Pe lângă coachingul 1-to-1, ‘de cabinet’, genul său favorit de muncă este coachingul echipelor medii și al boardurilor de directori ale companiilor care se confruntă cu schimbări și doresc să creeze noi viziuni, proiecte, planuri de echipă sau să schimbe paradigme. A condus programe de coaching și susținut workshopuri specializate în leadership în peste 100 de companii.
Este mamă și soție, admiră filosofia Zen, iubește performanța, cărțile, câinii, orhideele și soarele. A călătorit în 33 de țări, are rezidența în 2, a lucrat în 4, cu clienți din 20 de culturi diferite.
Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.