Prima ediție Prism Award România, programul în care ICF România premiază organizațiile care adoptă coachingul că parte a culturii lor organizaționale, a avut un ecou puternic din partea comunității de coaching și astfel, 12 organizații au fost nominalizate și au îndeplinit criteriile pentru etapa finală, etapă în care juriul a decis cine va urca pe podium.
Când au aflat că au câștigat locul al doilea, cei din echipa HP Inc. România nu doar că s-au bucurat de aceast premiu cu semnificație dar au fost plăcut surprinși și mândri totodată că inițiativa lor de a promova coachingul în cadrul organizației a fost recunoscută de către ICF România. Am stat de vorbă cu doi dintre Ambasadorii Coachingului din această organizație, Natalia Toma și Adrian Iordan și i-am rugat să ne împărtășească câteva dintre “secretele succesului” lor. Iată ce am aflat:
Acest premiu nu a fost doar o recunoaștere binemeritată a eforturilor echipei de proiect și a coachilor interni implicați, ci și un “boost” de motivație pentru a continua să investim în acest proiect, astfel încât, cât mai mulți colegi să vadă beneficiile coachingului pe termen mediu și lung.
Credem că sunt două aspecte importante care au evidențiat proiectul nostru “Coaching Culture”: primul este faptul că prin intermediul acestui proiect coachingul a devenit accesibil tuturor colegilor (inclusiv rolurilor non-manageriale), oferindu-le posibilitatea de a-și îmbunătăți abilitățile de leadership și comunicare, iar al doilea este faptul că proiectul are și o componentă de instruire și învățare, prin care ne propunem să dezvoltăm o comunitate de noi coachi interni care să practice coachingul și să se perfecționeze continuu.
La noi în companie, punem foarte mare preț pe oferirea unei experiențe pozitive a angajaților, iar relația cu managerul cântărește foarte mult în această experiență. Consideram că abilitățile de coaching sunt necesare fiecărui manager care coordonează alte persoane, oferindu-I instrumente concrete în relația cu echipa în vederea îmbunătățirii ei. Ulterior, prin proiectul “Coaching Culture” am reușit să cascadam coachingul ca instrument de dezvoltare la toate nivelurile de management din companie, nu doar către rolurile executive.
Obiectivele principale ale programului au fost să creăm o înțelegere mai bună asupra coachingului profesionist și a modului în care poate fi aplicat pentru a obține rezultate în mod eficient, să oferim acces la training intern pentru manageri și conducători de echipe și să dezvoltăm o rețea internă de coachi. Pentru că orice coleg din HP România să își poată programa o ședință gratuită de coaching, am implementat o platformă internă de “booking”.
Implementarea acestui program a întâmpinat și provocări, cum ar fi limitările de timp și disponibilitate ale echipei, care a lucrat pe bază de voluntariat. Totuși, entuziasmul și determinarea echipei noastre au depășit aceste obstacole, iar beneficiile nu au întârziat să apară. În HP România, beneficiile implementării unei culturi de coaching se reflectă în creșterea performanței angajaților, îmbunătățirea modului de lucru în echipe, creșterea angajamentului și productivității, îmbunătățirea abilităților de comunicare și luare a deciziilor, reducerea atriției, creșterea well-being-ului angajaților și creșterea sentimentului de apartenență la valorile organizației.
Unul dintre efectele imediate ale introducerii coachingului la noi în compania a fost îmbunătățirea abilităților de comunicare ale angajaților, precum și conștientizarea importanței lucrului cu obiective clare. Acestea au dus la creșterea productivității și performanței, atât în munca individuală, cât și în echipă. Am înțeles că implementarea unei culturi de coaching este un proces continuu, pe care îl
întreținem prin consolidarea unei comunități active de coaching pentru practică și diseminarea bunelor practici, programe de Mentor Coaching, supervizare de coaching, peer coaching și traininguri specializate de coaching.
Deși sunt numeroși indicatorii prin care putem măsura succesul și impactul unei culturi a coachingului, de exemplu reducerea atritiei, creșterea angajamentului sau a productivității angajaților, credem că adevăratul impact se vede în îmbunătățirea conversațiilor 1:1, dezvoltarea unei gândiri strategice centrată pe obiective și crearea unei comunități de colegi pasionați de coaching care susțin și promovează permanent beneficiile coachingului.
Experiența noastră ne-a arătat că, atunci când crezi într-un proiect, găsești întotdeauna resurse și idei pentru a-l duce la îndeplinire. Cel mai bun sfat pe care îl putem da altor organizații care se gândesc să înceapă un proiect de coaching ar fi să își seteze o viziune în care să creadă și să lucreze la realizarea ei cu oameni pasionați de coaching, entuziasmați și creativi, dispuși să investească timp și energie în coaching, care să fie susținuți de managementul lor. Chiar dacă vor fi și greșeli, nu trebuie să ne temem de ele, pentru că fac parte din procesul de învățare și contribuie la succesul final al proiectului.
Pentru noi premiul oferit de ICF România vine să consolideaze imaginea foarte bună pe care compania noastră o are pe piața din România. Așa cum am menționat deja, resursa cea mai valoroasă din proiectul nostru au fost oamenii – echipa de proiect și coachii interni, toți foarte implicați, cu o mare pasiune pentru coaching și cu dorință de a da puțin din timpul și energia lor pentru a face cunoscut coachingul și beneficiile sale. nu doar la nivel organizațional, ci și la nivel personal. Lor li se datorează această performanta și evident, liderilor locali din HP România care ne-au susținut și ne susțin în tot acest demers.