Amprenta emoțională a echipei tale și a rezultatelor pe care le poate genera….ești TU.
Conștientizarea acestor cuvinte aveau să schimbe modul în care mă raportam la echipă și business, în rol de lider.
Abordarea “leadershipului conștient”, a lui Manfred Kets de Vries în cartea Mindful Leadership Coaching, aduce în prim plan o perspectivă care depășește modelul tradițional de lider autoritar. Această abordare mi-a ghidat evoluția pe care a avut-o stilul meu de leadership, atunci când am devenit conștientă și dispusă să-mi îmbunătățesc propriile-mi tiparele de relaționare.
Rețetele predefinite nu mai aduc plusul de valoare așteptat în roluri de leadership, ci examinarea motivațiilor profunde, înțelegerea influenței asupra celorlalți și conștientizarea impactului pe care liderii îl au în echipă și organizația din care fac parte.
Împărtășesc aici două moduri de relaționare extrem de prezente în companii, cu efecte atât în angajamentul cât și în performanța, starea de bine și semnificația muncii oamenilor.
VICTIMITA. Sau puterea lui NOI și asumarea lui EU
Cunoști acele persoane care se pricep foarte bine să-și găsească scuze pentru tot ce nu merge bine? Care recurgând la diferite tipuri de șantaj emoțional iar blamarea altora face parte din repertoriul lor? Discuțiile cu astfel de persoane se simte ca mersul pe ouă, sunt adevărate exerciții de măiestrie diplomatică.
Persoanele cu comportament de Victimă încearcă să ocolească orice răspundere pentru nerealizările sau greșelile făcute în aria lor de responsabilitate. Reacțiile lor sunt disproporționate și uneori melodramatice.
Având presiunea unui rol de conducere, se întâmplă uneori ca și liderii să se simtă copleșiți de sarcini sau provocări care par greu de depășit.
În sesiunile de coaching observ captivată cum oamenii își cedează atât puterea, entuziasmul, energia și încrederea în fața unor gânduri alterate de propriile lor temeri.
Gânduri din categoria “nu sunt un bun strateg”, “viziunea mea nu poate inspira oamenii”, “își vor da seama că nu sunt atât de bun pe cât credeau“, “îi voi dezamăgi“ – nu fac decât să adâncească craterele unei adânci deja lipse de încredere.
Motivul pentru lideri cu rezultate demonstrate se cred incapabili este pentru că sunt prizonierii propriilor scenarii negative și stau, de cele mai multe ori, cu oglinzile nepotrivite în față.
În sesiuni de coaching descoperă cum se pot transforma din actori triști în regizori puternici ai propriei evoluții.
Cum poți aborda în mod curajos rolul de lider și evita toxicitatea sindromului victimei:
- Conștientizarea momentelor în care intră în mentalitatea de victimă este primul pas către schimbarea mentalității și a comportamentelor.
- Găsirea de soluții și acțiuni concrete pentru a depăși provocările, în loc să se concentreze pe probleme și pe ce nu funcționează, ar trebui să devină preocuparea numarul 1 a liderilor.
- Astfel, ei devin participanți proactivi ai schimbării în loc să fie prizonieri ai circumstanțelor.
- Recadrarea perspectivelor ajută liderii să evolueze spre o mentalitate de reziliență și creștere personală.
Pot oare oamenii cu mentalitate de victimă să evadeze din acest ciclu autodistructiv?
Da. Cu condiția să înțeleagă că ei sunt sursa propriilor nefericiri. Aud des liderii spunând despre membrii neasumați ai echipei lor, dar nu sunt conștienți de modul în care contribuie la această situație, cu atât mai puțin de faptul că uneori chiar ei pot fi sursa acestor comportamente.
- Simți că ai în echipa ta persoane care au aceste comportamente?
- În ce fel ai contribuit și tu la menținerea acestei situații?
- De câte ori ai ajutat pe cineva cu soluții, lipsindu-l astfel de căutarea care l-ar fi făcut să simtă că poate și el?
Colegii din echipa ta nu sunt niște victime ale destinului.
- Cum ar fi să începi să ieși din rolul de Părinte care lucrează pentru ei?
- Ce nevoie îți împlinești tu în rol de lider, atunci pare că vrei să fii Martirul care i-a salvat de nopți lungi de căutări și încercări eșuate?
- Dorința de a fi plăcut, candidatura la Miss Popularitate infantilizează Echipa sau o responsabilizează?
Beneficiile depășirii sindromului victimei:
Liderii care își asumă responsabilitatea pentru acțiunile lor pot să-și conducă echipa cu încredere și să genereze soluții constructive în loc să se plângă de circumstanțe, sunt mai rezilienți și capabili să se adapteze la schimbări și obstacole. Ei găsesc soluții creative și continuă să aibă rezultate în ciuda provocărilor.
Salvator de meserie? Lider Empatic sau Lider Salvator?
- “Trebuie să mă fac întotdeauna util, să îi mulțumesc pe ceilalți, iar dacă n-o fac se va întâmpla ceva rău.”
- “Trebuie să fiu întotdeauna mulțumit și să nu arăt niciodată sentimente negative față de ceilalți”
- “Valoarea mea depinde de ce gândesc alții despre mine”
- “Dacă nu fac ce vor ceilalți, voi fi respins”
Ai auzit sau ai chiar tu credințe similare? Atitudinea de Salvator, sau Maica Tereza, este construită pe convingerea puternică și foarte greșită este că singurul mod de a fi apreciat de cei din jur este să faci ceea ce doresc aceștia.
Nevoia de a ajuta este ca un drog pentru Salvator, care au au nevoie să se simtă utili. Ai putea spune că este absolut normal și chiar dezirabil să oferi ajutor. Dar care este limita între a susține și a salva?
Când ajutorul se transformă în salvare?
Atunci când acțiunile și eforturile sunt pe un drum cu sens unic.
Când persoana ajutată rămâne indiferentă sau face un pas înapoi ca răspuns la eforturile salvatorului. Ce e necesar să învețe liderul salvator este că oamenii sunt pe deplin capabili să performeze pe posturile lor, neavând nevoie, eventual, decât de provocări adecvate și îndrumare ocazională de a unui coach sau mentor. Asumându-și responsabilitatea problemelor altei persoane, Salvatorul nu face decât să-i anuleze acelei persoane oportunitatea de a-și căuta și găsi propriile soluții.
De ce simt totuși liderii nevoia de a salva?
Dorința de a ajuta este benefică atâta vreme cât nu este lăsată să se transforme într-un comportament disfuncțional, cum este sindromul salvatorului. Rolul de lider presupune a-i încuraja pe oameni să-și ia singuri propriile decizii. Un lider cu comportamente constructive este receptiv la nevoile altora, fără a se lăsa copleșit de bagajul emoțional al acestora.
Cum arată un salvator constructiv?
- Pune întrebări care îi fac pe oameni să se simtă provocați și sprijiniți, nu criticați.
- Pun limite clare, fără să construiască ziduri în jurul lor
- Ascultă cu empatie, persoanele se simt înțelese
- Este receptiv emoțional fata de sentimentele și gândurile celorlalți
- Oferă resurse și sprijin, dar și încurajează o abordare independentă
Invitația mea pentru tine este să reflectezi asupra emoțiilor care îți definesc stilul de leadership în acest moment.
- Care sunt momentele în care simți să ajuți chiar dacă nu este responsabilitatea ta?
- Când e cazul să intervii și când să lași lucrurile să curgă?
- Ce se ascunde în spatele reacțiilor tale față de cei mai apropiați?
Reflectând la răspunsul acestor întrebări, ai șansa să descoperi care dintre acțiunile tale sunt conduse mai mult de frică și care din sentimentul de încredere.
Dacă ai găsit aspecte care pot aduce motivație și echilibru, cum ar fi să începi să definești o viziune pentru a fi un lider mai conștient și mai înțelept?
- Care ar putea fi primul tău pas în această direcție?
- Cine te poate însoți, pentru a-ți oglindi bias-urile și a te susține să le depășești?
După ani de practică consecventă, am înțeles că nu există miracole grăbite.
Există însă evoluții asumate și spectaculoase.
Personal, am constatat că uneori am vrut să caștig simpatie și am câștigat lipsă de responsabilitate. Am gândit proiecte minunate dar nu mi-am adus alături oameni care vor să facă diferența. M-am entuziasmat uneori de dragul ineditului si am adormit la volanul responsabilităţii.
Leadershipul nu este despre a fi drăguț și popular. Eu am învățat enorm din toate aceste experiențe, cum să integrez partea luminoasă alături de cea care are nevoie să iasă la lumină.
Perspectivele din Mindful Leadership Coaching îți arată calea umană prin care poți aborda provocările, fără a te pierde pe tine înspre un stil de leadership mai cu sens și mai conștient.
Despre autor
Anca Gheorghiu, PCC
Sunt un om care știe să pună temelii, să construiască și să dezvolte oameni. Îmi place să creez experiențe de învățare inedite, relevante, cu impact, care conștientizează și aduc valoare.
Experiența în poziții de management m-a ajutat să acumulez o valoroasă cunoaștere a oamenilor si a diverselor medii de afaceri.
Am ales să cresc cifre, cote de piață și profitabilitate cât și lideri, echipe și culturi organizaționale constructive.
Stilul meu de coaching este unul empatic și provocator, axat pe a inspira dorința de transformare și abordarea unei mentalități orientate spre soluții.
Ador conversațiile cu semnificație, provocările și ineditul pe care tangoul argentinian, tenisul și dezvoltarea oamenilor le aduc în viața mea.
Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.