Ce valoare aduc valorile ICF?

Religiile, teoriile politice, știința, etica, sunt doar câteva domenii preocupate de definirea valorilor reprezentative pentru oameni, dar și a relevanței acestor valori pentru asumarea răspunderii morale a alegerilor și deciziilor oamenilor în societatea de astăzi.

În lumea actuală definită ca volatilă, incertă, complexă și ambiguă, multe dintre soluțiile la probleme complexe sau imposibil de rezolvat au consecințe impredictibile, uneori mai rele decât problema însăși – de exemplu unele intervenții organizaționale care produc derută, demotivare și apoi eșuează sau unele intervenții medicale.

Alegerile sau deciziile par tot mai dificile, complicate, cu consecințe impredictibile. Un sistem asumat de valori poate aduce claritate în aceste procese.

Valorile ne definesc identitatea și ne ajută să ne asumăm răspunderea unor decizii strategice dificile

Pentru ce să fim atenți și să ne definim valorile ca indivizi, sau valorile colective în grupuri sau organizații?

Deoarece valorile, ceea ce este fundamental important, sunt o componentă esențială a însăși identității unei organizații. John C. Camillus, Profesor de management strategic scrie:

”în timp ce o organizație care are de-a face cu probleme complexe sau ciudate trebuie să experimenteze diferite strategii, ea va rămâne loială menirii sale. Declarațiile de misiune sunt fundamentul strategiei dar, într-o lume în schimbare rapidă, organizațiile schimbă ”conceptul de business” sau ”scopul activităților” mai des decât în trecut. În schimb, identitatea organizației, care include valorile sale și servește ca reper de evaluare a alegerilor, este adesea o declarație mult mai durabilă a intenției sale strategice”. (1)

Valorile sunt despre credințe și practici efective

Este frumos să scrii despre valori la sfârșitul anului 2021, când s-au deschis Târguri de Crăciun și încep sărbătorile.

Este frumos deoarece dincolo de cunoaștere, raționamente și vorbe, valorile sunt deopotrivă despre credințele dar și despre practicile efective ale fiecăruia dintre noi, sunt despre cine suntem fiecare dintre noi ca profesioniști, despre cum suntem percepuți de către ceilalți și despre identitatea organizației clădite din noi toți. ”Valorile fundamentale sunt principii adânc înrădăcinate care ghidează toate acțiunile unei organizații. Ele servesc ca și pietre de temelie culturale. Collins și Porras definesc valorile fundamentale ca fiind inerente și sacrosancte. Ele nu pot fi compromise niciodată pentru conveniență sau câștig economic imediat” (2). De exemplu ”brandul aflat la modă printre adolescenți Lush Cosmetics părăsește Facebook, Instagram, TikTok și Snapchat pentru a atrage atenția printr-o mișcare radicală asupra felului în care aceste platforme deteriorează sănătatea mintală a oamenilor”, iar CEO-ul companiei declară că ”este fericit să piardă 10 mil. £ pentru asta”.

Profesionalism  Colaborare  Umanitate   Echitate

Aceasta este declarația valorilor Federației Internaționale de Coaching. Sunt vorbe mari și generoase. Între declararea și practicarea lor efectivă suntem noi, cei peste 40000 profesioniști acreditați ICF. Ce valoare aduce clienților noștri și lumii practicarea acestor valori? Care este folosul să fii perceput ca adevărat profesionist care în toate colaborările sale demonstrează umanitate și echitate?

Profesionalism și colaborare

În ultimii 50 de ani, datorită progresului tehnologic,  omenirea a acumulat în toate domeniile, inclusiv în științele cognitiv comportamentale, date și informații vaste greu de stăpânit de către profesioniști, informații separate pe specialități și subspecialități.

Au apărut profesii noi, cum este și coaching-ul profesional, iar meseriile tradiționale la rândul lor se reconfigurează pentru a reuși să producă valoare în contextul paradoxal al fragmentării cunoașterii și practicilor profesionale autentice bazate pe dovezi, simultan cu accesul larg și ieftin la informație neselectată, acces nemaiîntâlnit până acum în isoria omenirii.

Definiția ICF a profesionalismului este calitatea de a servi nevoile clienților la un nivel de excelență, incluzând competență, responsabilitate respect și integritate.

Nu poți face toate acestea fără să știi și să declari precis ceea ce știi și poți și implicit ceea ce nu știi și nu poți să faci. Este valabil în toate profesiile care cer un nivel înalt de cunoaștere și experiență (avocați, medici, educatori….), profesii bazate pe cunoaștere în care fundamentul succesului este până la urmă  credibilitatea.

Colaborarea rezultă inerent din cunoașterea și declararea transparentă a propriilor limite precum și din respectul necondiționat pentru talentele, aptitudinile și experiența diferite dar la fel de prețioase ale celorlalți, fie ei clienți sau colegi. Aceasta este valoarea pe care o generează profesionalismul : Credibilitate bazată pe rezultate care contează cu adevărat pentru clienți și nu pe titluri, zgomot sau pe statut.

Umanitatea și echitatea

pot fi considerate cuvinte și mai mari decât primele două. Și da, valorile care nu se regăsesc în faptele de zi cu zi, ”declarațiile de valori care sunt goale, creează angajați descurajați și cinici, înstrăinează clienții și subminează credibilitatea managerială”.(2)

Este frumos să vorbești despre umanitate înainte de Crăciun. Despre a arăta bunăvoință, compasiune și respect pentru ceilalți. Noi, românii, numim asta omenie.

Ioan Aurel Pop, președintele Acad Române spunea că ”omul, pentru a ajunge la umanitate și la întreaga omenire, trebuie să treacă prin omenie” iar un citat atribuit lui George Călinescu spune că ”există doar două căi: omenia și neomenia”. De obicei aceste două căi nu au legătură cu titlul, diplomele sau cu statutul cuiva. Înțelegerea în profunzime a condiției umane în toată complexitatea ei și a echității, conduc invariabil la un comportament care va demonstra modestie și politețe, deoarece chiar suntem parte din ceva mult mai mare decât noi înșine, și despre care nu vom avea prea curând cunoașterea completă.

Adesea practicarea unui set de valori înseamnă pe termen scurt curaj, asumarea unor decizii dificile și a unor costuri. Pe termen lung însă putem consolida și crește împreună coaching-ul profesional ca profesie și putem să ne menținem un avantaj competitiv solid.

Practicarea efectivă, colectivă și tenace a unui set de valori profesionale ajustate vremurilor în schimbare și pe care se bazează un cod de conduită etică regăsit în gândurile, vorbele și faptele profesioniștilor, menține credibilitatea unei profesii și facilitează îndeplinirea adevăratei sale meniri. Considerând magnitudinea provocărilor contemporane, chiar și profesiile cu tradiție de secole își pot pierde credibilitatea, în lipsa practicării colective a unor valori nenegociabile.

  1. Camillus C.J. Strategy as a Wicked Problem may 2008 Harvard Business Review
  2. Lencioni P.M. Make Your Values Mean Something july 2002 Harvard Business Review
https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2021/12/Iulia-Deac-ICF-blog.jpg

Despre autor

Dr. Iulia Deac

  • ACC

Iulia Deac are o experiență diversă în industria îngrijirii sănătății deopotrivă ca medic dar și ca manager-coach, trainer sau dezvoltator de business pentru două companii bazate pe cercetare-dezvoltare și inovație. Certificări: Coach executiv pentru lideri în îngrijirea sănătății, Managementul schimbării și performanței de către Open University Anglia, Expert achiziții publice și Formator ANC.
Credința Iuliei este că antrenamentul colaborativ al profesioniștilor pentru înțelegerea complexității, coaching-ul executiv și parteneriatele între egali împuternicesc oamenii pentru a face față provocărilor contemporane și, posibil, pentru a ameliora viitorul.

Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.

Previous Post
Newer Post