Știam că vreau să devin coach de acum 6 ani când nici măcar nu aveam habar cu adevărat ce înseamnă această meserie, dar interacționasem cu persoane care făceau asta și mi se părea wow. De atunci până în prezent am întâlnit multe definiții a ceea ce înseamnă coaching-ul și pe oricine întrebam parcă avea o altă definiție.
Cînd am ajuns să fiu client în coaching am înțeles mai bine ce este și mi-am dezvoltat propria definiție. Apoi când am facut o școală de coaching am înțeles cu adevărat care este esența meseriei de coaching și ce înseamnă realmente. Mi-a demontat tot ce știam anterior și toate miturile pe care le auzisem despre această meserie și mi-am dat seama că este o adevărată măiestrie să fii coach.
Astăzi titulatura de coach este atribuită multor meserii/roluri, lucru care a creat multă confuzie în piața chiar și printre cei care sunt coachi. Când sunt întrebată cu ce ma ocup și ce înseamnă această meserie de multe ori mă lovesc de: “păi cum și nu imi spui ce să fac, nu imi dai sfaturi?”sau “stai că nu înțeleg, cum adică doar asculți și pui întrebări, păi asta poate să facă oricine”.
Deci ce este cu adevărat coaching-ul?
Coaching înseamnă însoțirea în dialog a clientului axat pe stabilirea și atingerea de obiective personale sau profesionale. Înseamnă că eu ca și coach sunt prezentă în cadrul conversației și ascult atent clientul pentru a observa unde se blochează în gândire. ICF definește coaching-ul ca fiind un parteneriat între coach și client iar procesul de coaching îl provoacă și inspiră pe acesta din urmă să își maximizeze potențialul personal și profesional. A fost nevoie de multă practică astfel încât să înțeleg această definiție și să admit faptul că în relația de coaching suntem egali și nu trebuie să-l învăț nimic pe client.
Din punctul meu de vedere ascultarea este esența acestei meserii și asta este o artă cu adevărat. Apropo, ascultarea este și una din competențele de bază ICF de care ai nevoie pentru a putea deveni coach și a obține o certificare. Ai zice că e ușor, că doar de când suntem mici ascultam, fie de părinți sau bunici, fie de profesori sau manageri. Însă nu este vorba despre acest tip de ascultare, nu pentru a face sau a nu face ceva, nu pentru a zice ceva sau a da replica. Sunt singura că ați observat ca de multe ori ascultăm ca să acționăm sau ca să dam o replică inteligentă, ca să ajutam, să salvăm sau pentru a ne pune în valoare într-un anume context.
Este vorba despre o ascultare dezinteresată, fără un interes personal și fără o miză personală din partea mea ca și coach….despre a-l asculta pe celălalt așa cum este el și cum gândește fără a atașa o judecată. Ei bine, asta nu este atât de ușor de obținut și necesită multă practică constantă din partea mea ca și coach și mult lucru individual cu mine.
Când am descoperit acest lucru legat de ascultare parcă mi s-a dat lumea peste cap, parcă tot ce știam eu despre relații, comunicare și interacțiunea cu oamenii s-a transformat. Mi-am dat seama că în niciun caz nu ascultam pe celălalt pentru el, ci pentru mine, pentru a da eu o replică inteligentă și pentru a mă face utilă. A fost într-adevăr cel mai greu lucru de dezvățat în școala de coaching, dar mi-a transformat felul în care relaționam cu prietenii, la job și cu familia.
Pe lângă instrumente și tehnici de coaching, ascultarea este cu adevărat caracteristica esențială care necesită un antrenament constant. Ascultarea este cea care contribuie la crearea relației de coaching dintre coach și client. Astfel se dezvoltă un spațiu de încredere și siguranță pentru client în cadrul căruia întrebările puternice reușesc sa îi schimbe perspectiva clientului, el reușește să își recadreze problema și să își găsească propriile soluții. O întrebare puternică fără o ascultare atentă în prealabil și o relație de încredere setată, nu va funcționa, va părea tehnic și clientul nu va răspunde. Asta a fost și marea mea provocare în formarea de coaching; să ascult dezinteresat pe celălalt fără a-mi aduce propriile păreri, gânduri în spațiul de coaching.
Este foarte tentant să vrei să intervii, să-ți dai cu părerea, să dai un sfat sau să îți arăți valoarea, însă asta clar nu înseamnă să fii coach și nici nu îi este de folos clientului. Ascultarea este cea care dă spațiu clientului să își audă gândurile, problemele și soluțiile și apoi se întamplă magia: clientul are “aha-uri”, își dă seama unde se blochează și care este soluția potrivită pentru el.
Cam așa funcționează coaching-ul….v-am zis eu, este o artă!
Despre autor
Georgiana GHIȚĂ, ACC
Sunt Georgiana Ghiță și sunt coach ACC ICF. Am peste 8 ani de experiență în lucrul cu oamenii în zona de HR, leadership și coaching. Sunt Business Coach și însoțesc antreprenoare în obținerea de claritate asupra obiectivelor de business și depășirea blocajelor. Sunt voluntar in cadrul ICF România și mă bucur să pot contribui la dezvoltarea comunității de coaching profesionist din Romania. Sunt pasionată de fotografie,coaching, meditație, yoga și drumeții în natură.
Sunt o persoană optimistă, cred în potențialul pe care fiecare om îl are și în capacitatea fiecăruia de a-și îndeplini obiectivele personale profesionale.
Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.