Etica – limitare sau resursă profesională?

RECULEGERE & REGĂSIRE

În credința creștinească, înaintea sărbătorii Crăciunului – nașterea simbolică și relevantă a Mântuitorului – oamenii practică ritualuri de reculegere.
Reculegerea sau regăsirea (A-și veni în fire, a-și recâștiga calmul, liniștea, a se regăsi. A se concentra, a medita profund, a se adânci într-o meditație. – DEX), este favorizată de refuzul intențional al suprastimulării, distracției, plăcerii, pentru o anumită perioadă de timp. Reculegerea ritualică este practicată de oameni din cele mai vechi timpuri și de obicei precede marile sărbători.

RUGĂCIUNE

Unul dintre marile ritualuri personale și colective de meditație vestică este Rugăciunea. Învățarea și practica disciplinată a acestei forme de meditație contemplativă a împuternicit oamenii de-a lungul mileniilor pentru ca să facă față vremurilor schimbătoare, necazurilor, și să poată merge mai departe, eventual cu speranță. Mindfulness este o altă formă de meditație, inspirată de filozofia și religia estică, foarte marketată în prezent. Indiferent de formă, disciplina meditației se înscrie în disciplinele numite științific și recent ”cognitiv comportamentale”, dar practicate de oameni din cele mai vechi timpuri, în cadrul de referință al majorității religiilor lumii.

TÂRGUIALĂ ȘI PETRECERE

Acum, cadrul de referință pare a fi unul de târguială și petrecere continuă, fără pauză. În locul reculegerii ritualice de odinioară, acum se deschid festivitățile în târgurile de Crăciun, precum și sezonul petrecerilor de Crăciun în organizații.
Marketplace-ul e generalizat, atât virtual cu o vinere neagră lungă și frenetică, cât și ”face to face” cu tarabe reinterpretate în luminoase piețe de Crăciun, mall-uri și supermarket-uri. Bazarurile și piețele sunt descrise începând cu peste 5000 de ani în urmă, locuri în care oamenii vindeau, cumpărau și socializau dar apoi își vedeau de viața lor. Acum, vânzarea și cumpărarea e permanentă, tehnologică, psihologică și sofisticată, târguiala se numește marketing cognitiv comportamental sau neuromarketing sau război pentru atenția cumpărătorilor, marketing-ul a devenit o industrie în inima fiecărei industrii și pare că va revoluționa lumea a patra oară, în cadrul ” industry 4.0”.

ETICĂ INTEGRITATE MORALĂ

Nu, acest articol nu este despre Etica Marketing-ului. Marketing-ul profesiei de Coach, ca dealtfel al oricărei alte profesii, este o muncă diferită de profesia de coach în sine și este diferită de industria coaching-ului. Reamintesc despre Etica profesiei de coach în sine, nu întâmplător în luna decembrie, oarecum ritualic, ca și anul trecut, deoarece este o perioadă de reculegere și regăsire de dinaintea Sărbătorii Crăciunului. Avem nevoie de pauze de introspecție și concentrare în gălăgia și risipa care poate fi obositoare.
Avem nevoie toți, în toate profesiile vechi și noi, de Etică și Integritate, deoarece toate profesiile au la dispoziție tot mai multe mijloace puternice și rapide de intervenție și comunicare. Utilizarea fără responsabilitate etică a acestor mijloace poate produce și efecte nedorite. Avem nevoie de momente în care să medităm cu discernământ la posibilele consecințe pe termen lung, bune sau rele, ale deciziilor și acțiunilor noastre curente.
Profesia de coach s-a dezvoltat continuu în ultimii 30 de ani, procesul său de profesionalizare a fost accentuat odată cu înființarea Federației Internaționale de Coaching în urmă cu 27 de ani, iar crizele recente din omenire – pandemia și războiul din Ucraina – nu au făcut decât să valideze și să consolideze valoarea pe care Coaching-ul profesionist o aduce în viețile oamenilor și ale organizațiilor.
Elementele esențiale de validare ale oricărei profesii sunt 1. Practica unui Cod de conduită Etică, 2. Practici bazate pe teorii și dovezi științifice și 3. distincția față de alte profesii.
Federația Internațională de Coaching este una dintre cele mai importante asociații profesionale de autoreglementare a profesiei cu Misiunea declarată de a conduce evoluția globală a profesiei de coach.
Deși Etica este un domeniu de inspirație filozofică, în mediul profesional contemporan ea nu se referă la un departament pus de formă și rupt de realitatea organizațiilor, și care eventual are timp de reverii teoretice despre Aristotel, Kant, Platon sau John Stuart Mill mai nou.
Dincolo de principii morale teoretice, Codul de conduită etică ICF este modern și pragmatic, conceput și revizuit în legătură cu rezultatele și efectele Coaching-ului profesional ICF în viețile și organizațiile clienților din întreaga lume. Reprezintă acea înțelepciune colectivă a profesiei, alcătuită din recomandări specifice despre ce anume poate fi cel mai bine sau cel mai rău să faci într-o anumită circumstanță, de obicei complexă. Scopul este scăderea riscurilor profesionale cu protejarea clienților de potențiale consecințe nedorite ale unui proces de coaching profesional, și maximizarea valorii oferite.

PROFESIONALISM

Conform cu Misiunea declarată a ICF de a conduce evoluția profesiei de coach, prima valoare împărtășită în cadrul organizației este Profesionalismul. Am putea spune că profesionalismul este un clișeu, deoarece profesioniști ne considerăm cu toții, toți ne lăudăm cu ani lungi de facultate și diverse studii postuniversitare, toți citim multe cărți și mai nou scriem toți peste tot, după cum se poate observa și cu ocazia acestui articol de-al meu. Doar că ceea ce oamenii fac în mod obișnuit poate fi diferit de ceea ce spun și de ceea ce știu, și asta a fost observat anecdotic cu mult înainte de a fi demonstrat științific.
La ICF prin profesionalism se înțelege nu cum te crezi și te evaluezi tu însuți, ci cum se vede profesionalismul tău din perspectiva celorlalți, clienți și colegi, – comportamente, fapte, decizii, observabile, și care au consecințe. La ICF Profesionalismul înseamnă mai mult decât diplome și acreditări:

  • Să faci afirmații adevărate și corecte (să nu ascunzi adevăruri importante, să nu alterezi sau înfrumusețezi adevărul pentru un interes, eventual comercial, să nu prezinți în nume propriu ideile și contribuția intelectuală a altuia)
  • Să conștientizezi dilemele Etice când te confrunți cu ele și să răspunzi în spiritul codului de Etică (decizia pripită într-o situație ambiguă sau confuză poate avea consecințe rele mai târziu. Transparența și comunicarea onestă fără amânare cu toți cei implicați, pot minimiza consecințe nedorite, inclusiv pierderea încrederii sau dezamăgirea celorlalți)
  • Să îi faci pe ceilalți să se simtă respectați și să acționezi transparent în relațiile de afaceri referitoare la coaching.
  • Să ai o reprezentare clară și acurată în toate interacțiunile referitoare la coaching (să nu acționezi astfel încât să sporești confuzia publicului referitor la profesia de coach, specializări, și la ceea ce poți oferi)

RECUNOȘTINȚĂ

Practicând disciplinat reculegerea și regăsirea, cel mai adesea se poate întâmpla să dobândim Recunoștință. Este posibil să ne reconectăm cu mai mare claritate la misiunea noastră, inclusiv profesională, și să ne regăsim speranța. Astfel, împreună, vom fi mai bine pregătiți de fiecare Sărbătoare.

https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2021/12/Iulia-Deac-ICF-blog.jpg

Despre autor

Dr. Iulia Deac

  • ACC

Iulia Deac are o experiență practică diversă în industria îngrijirii sănătății în calitate de Coach executiv, medic, manager-coach, trainer sau dezvoltator de business pentru două companii bazate pe cercetare-dezvoltare și inovare. Certificări: Coach executiv pentru lideri în îngrijirea sănătății, Managementul schimbării și performanței de către Open University Anglia, Expert achiziții publice și Formator ANC.
Credința Iuliei este că antrenamentul profesional pentru înțelegerea complexității, coaching-ul executiv și parteneriatele între egali împuternicesc oamenii pentru a face față provocărilor contemporane și, posibil, pentru a ameliora viitorul. Iulia a împlinit 20 de ani de căsnicie, are un copil, aleargă, schiază și încă mai scrie poezii.

Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.

Previous Post
Newer Post