Competențele de bază ICF

În urma unei riguroase analize a practicii de coaching care a durat 24 de luni, International Coaching Federation anunță o actualizare a Modelului competențelor fundamentale de coaching ICF.

Acest model de competențe se bazează pe contribuții colectate de la peste 1.300 de coach-i din lume, membri și non-membri ICF, reprezentanți ai unei game diverse de discipline de coaching, tipuri de formare, stiluri de coaching și niveluri de experiență. Această amplă inițiativă de cercetare a confirmat faptul că mare parte din Modelul de competențe de bază ICF existent, elaborat acum aproape 25 de ani, rămâne extrem de important pentru practica de coaching din zilele noastre. În model au fost integrate şi unele elemente și teme noi rezultate din datele culese. Printre acestea se numără un accent deosebit pe comportamentul etic și confidențialitate, importanța unei mentalități de coaching și practică reflexivă continuă, distincțiile vitale dintre diverse niveluri ale contractelor şi acordurilor de coaching, aspectul crucial al parteneriatului dintre coach și client și importanța conștientizărilor culturale, sistemice și contextuale. Aceste componente de bază combinate cu temele nou apărute reflectă elementele „cheie” ale practicilor de coaching de astăzi și vor servi drept standarde de coaching mai puternice și mai cuprinzătoare pentru viitor.

Modelul actualizat al competențelor de bază ale ICF a intrat în vigoare din a doua jumătate a anului 2021 și din data de 1 august 2022 au fost integrate în cerințele de evaluare a performanței de acreditare și în examenul scris.

I. Dă dovadă de etică în practică

Definiție: înțelege și aplică în mod consecvent principiile etice și standardele de coaching.
1. Demonstrează integritate personală și onestitate în interacțiunile cu clienții, cu sponsorii și cu celelalte părți interesate relevante;
2. Este atent la identitatea, mediul, experiențele, valorile și credințele clienților;
3. Folosește un limbaj corespunzător și respectuos cu clienții, sponsorii și celelalte părți interesate relevante;
4. Respectă Codul etic al ICF și susține Valorile fundamentale;
5. Respectă confidențialitatea informațiilor clienților, în acord cu prevederile contractelor privind părțile interesate și legile pertinente;
6. Păstrează distincția dintre coaching, consultanță, psihoterapie și alte profesii de asistență personală;
7. Recomandă clienților alți profesioniști în asistență personală, după caz.

 

II. Manifestă o mentalitate de coaching

Definiție: dezvoltă și întreține o stare mentală deschisă, curioasă, flexibilă și axată pe client.
1. Recunoaște că clienții sunt responsabili de propriile lor alegeri;
2. Se angajează la învățare și dezvoltare continuă în calitatea sa de coach;
3. Dezvoltă o practică reflexivă continuă pentru a-și perfecționa stilul de coaching;
4. Rămâne conștient și deschis la influența contextului și a culturii asupra sa și a celorlalți;
5. Folosește cunoașterea sinelui și propria intuiție în beneficiul clienților;
6. Dezvoltă și menține capacitatea de a-și administra propriile emoții;
7. Se pregătește mental și emoțional pentru sesiuni;
8. Cere ajutor de la surse din afară atunci când e nevoie.

III. Încheie și menține contracte

Definiție: În parteneriat cu clienții și cu factorii interesați relevanți, creează acorduri clare privind relația de coaching, procesul, planurile și obiectivele. Stabilește înțelegeri privind angajamentul general de coaching și pentru fiecare ședință de coaching în parte.
1. Explică ce este și ce nu este coaching-ul și descrie procesul clientului și factorilor interesați relevanți;
2. Ajunge la un acord cu privire la ce este și ce nu este potrivit în relație, ce se oferă și ce nu și cu privire la responsabilitățile clienților și ale factorilor interesați relevanți;
3. Ajunge la un acord privind liniile directoare și parametrii specifici ai relației de coaching cum ar fi elementele logistice, tarife, programare, durată, reziliere, confidențialitate și includerea altora;
4. În parteneriat cu clientul și cu factorii interesați relevanți, lucrează pentru a stabili un plan de coaching general și obiectivele;
5. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a stabili compatibilitatea client-coach;
6. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a identifica sau reconfirma ceea ce se dorește să se realizeze în sesiune;
7. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a defini ceea ce clientul crede că are nevoie să abordeze sau să rezolve pentru a obține ceea ce dorește să realizeze în sesiune;
8. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a defini sau reconfirma indicatorii de succes pentru ceea ce clientul dorește să realizeze în angajamentul de coaching sau în sesiunea individuală;
9. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a gestiona timpul și atenția pe parcursul sesiunii;
10. Continuă coachingul în direcția rezultatelor dorite de client, dacă clientul nu sugerează altfel;
11. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a încheia relația de coaching astfel încât să onoreze experiența respectivă.

IV. Cultivă încrederea și siguranța

Definiție: În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a crea un mediu sigur, de susținere, care să permită clientului să se deschidă liber. Menține o relație de respect și încredere reciprocă.
1. Urmărește să înțeleagă clientul în contextul său personal, care poate include identitatea, mediul, experiențele, valorile și credințele acestuia;
2. Demonstrează respect pentru identitatea clientului, percepții, stil și limbaj și își adaptează modul de coaching la acesta;
3. Recunoaște și respectă în procesul de coaching talentele unice, munca și perspectivele clientului;
4. Arată susținere, empatie și grijă pentru client;
5. Recunoaște și sprijină exprimarea de către client a sentimentelor, percepțiilor, grijilor, credințelor și sugestiilor;
6. Demonstrează deschidere și transparență, ca o cale de a arăta vulnerabilitate și a construi o relație de încredere cu clientul.

V. Menține prezența

Definiție: Este permanent conștient și prezent alături de client, folosind un stil deschis, flexibil, fundamentat și încrezător.
1. Rămâne concentrat, observă, este empatic și receptiv cu privire la client;
2. Dă dovadă de curiozitate pe parcursul procesului de coaching;
3. Își gestionează emoțiile pentru a rămâne prezent alături de client;
4. Demonstrează încredere în lucrul cu emoțiile puternice ale clientului de-a lungul procesul de coaching;
5. Se simte confortabil să lucreze într-un spațiu al ne-cunoașterii;
6. Creează sau acordă spațiu pentru tăcere, pauză sau reflecție.

VI. Ascultă activ

Definiție: Se concentrează pe ceea ce spune și nu spune clientul, pentru a înțelege pe deplin ceea ce se comunică în contextul sistemului clientului și pentru a susține auto-exprimarea acestuia.
1. Ține seama de contextul, identitatea, mediul, experiențele, valorile și credințele clientului pentru a înțelege mai bine ce comunică acesta;
2. Reflectă sau rezumă ceea ce a comunicat clientul pentru a asigura claritate și înțelegere;
3. Recunoaște și investighează atunci când este vorba de mai mult decât clientul comunică;
4. Observă, recunoaște și explorează emoțiile clientului, schimbările de energie, indiciile non-verbale sau alte comportamente;
5. Integrează cuvintele clientului, tonul vocii și limbajul corporal pentru a determina sensul complet a ceea ce se comunică;
6. Observă tendințe în comportamentele și emoțiile clientului de-a lungul sesiunilor pentru a discerne tematici și tipare.

VII. Stârnește conștientizare

Definiție: Facilitează clientului înțelegerea și învățarea, folosind instrumente și tehnici cum ar fi: întrebările cu impact semnificativ, tăcerea, metafora sau analogia.
1. Ține seama de experiența clientului atunci când decide ce ar putea fi cel mai util;
2. Provoacă clientul pentru a-i stârni conștientizarea sau înțelegerea;
3. Pune întrebări despre client legate de modul de gândire al acestuia, valori, nevoi, dorințe și credințe;
4. Pune întrebări care ajută clientul să exploreze dincolo de modul său obișnuit de gândire;
5. Invită clientul să spună mai multe despre experiențele personale ale momentului;
6. Observă ce funcționează pentru a stimula progresul clientului;
7. Își ajustează metoda de coaching la nevoile clientului;
8. Ajută clientul să identifice factori care îi influențează tiparele actuale și viitoare de comportament, gândire sau emoție;
9. Invită clientul să genereze idei despre cum poate acesta progresa și ce este dispus să facă sau ce poate face;
10. Sprijină clientul să își reorienteze perspectivele;
11. Împărtășește observații, înțelesuri și sentimente care au potențialul de a crea noi învățături pentru client, fără să se atașeze de ele.

VIII. Facilitează creșterea clientului

Definiție: În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a transforma învățarea și înțelegerea în acțiune. Promovează autonomia clientului în procesul de coaching.
1. Lucrează cu clientul pentru a integra o nouă cunoaștere, înțelegere sau învățare în viziunea sa asupra lumii și în comportamentele sale;
2. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a concepe obiective, acțiuni și măsuri de responsabilizare care să integreze și să extindă noile învățături;
3. Recunoaște și sprijină autonomia clientului în conceperea obiectivelor, a acțiunilor și a metodelor de responsabilizare;
4. Sprijină clientul în identificarea rezultatelor sau învățăturilor potențiale, din pașii acțiunilor identificate;
5. Invită clientul să se gândească cum să progreseze, având în vedere resursele, susținerea și potențialele obstacole;
6. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru a rezuma învățăturile și înțelesurile din timpul sesiunilor sau dintre acestea;
7. Sărbătorește progresul și succesele clientului;
8. În parteneriat cu clientul, lucrează pentru încheierea sesiunii.