De ce Team Coaching

Un proces de team coaching îi ajută pe oameni să creeze un scop comun pentru obținerea unor rezultate substanțiale organizaționale, creează competențe noi pentru gestionarea steakeholderilor, dezvoltă agilitatea și flexibilitatea oamenilor, deci a echipei.

În vremurile complexe în care trăim oamenii au obiectivele și mizele lor. Pare că nu-i ușor în organizații să-i aliniezi pe toți oamenii la un scop comun și să găsești mize sau lucruri care să-i motiveze pe toți.

În același timp, crizele suprapuse, resursele din ce în ce mai puține, timpul redus pentru a executa un proiect, nu ajută. Un răspuns la toate aceste provocări poate fi un proces de team coaching care ajută la crearea un scop comun, gestionarea stakeholderilor, dezvoltarea agilității și flexibilității echipei, crearea unui mod nou de lucru, creșterea încrederii și a siguranței psihologice, echiparea cu mentalitatea necesară să reușești mai mult cu mai puțin.

Cum ajută team coaching-ul pentru definirea unui scop comun?

Procesul de team coaching ajută la alinierea priorităților, verbalizarea lor și aducerea la un numitor comun. Deseori, fiecare membru al echipei are un răspuns diferit la întrebarea “pe cine servește echipa din care fac parte?”, însă o întrebare venită dintr-o mentalitate orientată spre creștere ar suna astfel: “cum putem noi, cei care suntem aici, cu particularitățile și trăsăturile noastre, să ne aducem împreună capabilitățile și să răspundem provocărilor actuale și viitoare?”.

Pentru ca asta să se întâmple, este foarte important să se creeze în echipă un spațiu de încredere, de siguranță psihologică, de înțelegere comună, de acceptare a cine sunt membrii echipei și a diferențelor dintre ei.

Acest proces nu poate fi făcut oricum, la întâmplare, la un teambuilding sau la o petrecere de firmă. Este un proces laborios, ce necesită o investiție de timp, energie și resurse. Este nevoie ca toți oamenii din echipă să fie aduși la aceeași masă și, prin măiestria coach-ului, ei să ajungă să discute împreună tot ce îi apasă.

De exemplu, câteva întrebări ce merită adresate sunt: “Pe cine servește output-ul nostru? Ce vor de la noi stakeholderii acum, încotro se îndreaptă tendințele și ce vor vrea în viitor? Care sunt provocările echipei, care sunt provocările business-ului? Ce alte provocări credem noi, ca echipă, că vom înfrunta și cum ne putem pregăti de acum cu soluții?”.

Toate acestea necesită o abordare strategică, pentru că, atunci când vorbim despre scop, el este pe termen lung și este întotdeauna mai mare decât fiecare om implicat în realizarea lui. În funcție de mandatul echipei și de obiectivele care se așteaptă a fi atinse, elaborarea scopului este crucială. Primele întrebări care ar trebui adresate pentru identificarea scopului sunt: “Ce?” și “De ce?”, iar apoi “Cum?”.

Cum identificăm scopul comun? Acesta se naște din scopul fiecăruia. Fiecare om va fi angrenat într-un scop comun dacă el are un scop personal anexat acestui lucru. Oricât de tranzacțional ar părea, dacă în scopul mai mare acel om nu va regăsi ceva personal, atunci nu îi va păsa de îndeplinirea lui.

Și atunci, măiestria liderului este să identifice scopul. Scopul operațional (de exemplu, să îmi plătesc facturile) nu aduce niciodată satisfacție, sentimentul de creștere și inovare, și nu scoate la suprafață creativitatea. Dacă organizațiile dezvoltă sentimentul de apartenență și unitate al angajaților, atunci răspunsul la întrebarea “de ce m-aș implica?” capătă o cu totul altă valență.

Cum ajută team coaching-ul gestionarea stakeholderilor?

Fiecare stakeholder are un mandat, anumite roluri și responsabilități pentru care este în acea poziție. Problemele care apar în organizații au legătură cu conexiunile dintre mai mulți stakeholderi – ele nu apar de la ce vrea stakeholder-ul, ci pentru că relația dintre ei nu poate asigura ce își doresc toate părțile.

De exemplu, adesea, într-o organizație apar conflicte între diferiți stakeholderi – departamente diferite (cel financiar, comercial sau juridic). Conflictele nu reprezintă adevărata problemă, ci sunt exponentul unor provocări date de conexiunea dintre oameni și înțelegerea scopului comun – care este rolul lor acolo? În tot lanțul de creare al valorii dintr-o organizație sunt multe pitstop-uri, multe necunoscute, și toate acestea trebuie privite de echipe ca niște lecții de unde se poate învăța. Pentru această învățare, e necesară crearea unui cadru de încredere și asumarea unui risc, pentru că managerii trebuie să iasă din zona confort și să învețe cum să identifice provocările, cum să se uite la ele diferit.

Pe parcursul antrenamentului în echipă, are loc învățarea, schimbarea mentalității, de la competitivitate sau singularitate la o mentalitate orientată spre creștere și parteneriat. Toate acestea pot fi posibile doar prin crearea spațiului  specific proceselor de team coaching.

https://coachingfederation.ro/wp-content/uploads/2024/04/lilia-dicu-icf-romania-1.webp

Despre autor

Dr. Lilia Dicu, MCC

Dr. Lilia Dicu, MCC este coach specializat în Executive Coaching, Team Coaching, Leadership și Dezvoltare Organizațională. Are o experiență în calitate de Executive și Team Coach din 2007,  Mentor Coach din 2012 și  Supervizor din 2020. O enumerare a companiilor cu care a lucrat include: SEWS, SAP, TMF, FarmExpert, Danone, Wrigley, BRD, Groupama, Coca Cola HBC, Lafarge S.A., Holcim, Rockwool, Delonghi, LIDL, Endava, ING, Vodafone.

Punctele de vedere și opiniile exprimate în articolele invitaților, prezentate pe acest blog, aparțin autorului și nu reflectă neapărat opiniile și punctele de vedere ale Federației Internaționale de Coaching (ICF). Publicarea unui articol aparținând unui invitat pe blogul ICF Romania nu echivalează cu aprobarea sau susținerea din partea ICF Romania a produselor sau serviciilor furnizate de autor.
Cei care doresc să afle mai multe despre autor sau să îl contacteze sunt invitați să o facă prin intermediul retelelor sociale, a paginilor personale sau profesionale din social media sau pe site-urile profesionale ale acestora.

Previous Post
Newer Post